
Awarie DroneRadar i PansaUTM
prawo i zasady lotów dla dronów (bezzałogowych statków powietrznych)
Awarie DroneRadar i PansaUTM
W związku z tym, w dniu 4 sierpnia 2023 roku PANSA podała awaryjne możliwości zgłaszania lotów dronami. Przypomnę, że DroneRadar jest aplikacją służącą do zgłaszania lotów oraz informującą o strefach ograniczających możliwości wykonywania lotów, a system PansaUTM służy do planowania lotów BVLOS i lotów w przestrzeni kontrolowanego lotniska CTR.
Po rezygnacji przez twórców aplikacji DroneRadar z dalszego jej utrzymania i rozwoju było tylko kwestią czasu, gdy dojdzie do awarii systemu zgłaszania lotów BSP. Awaria dotknęła zarówno użytkowników systemu Android jak i iOS.
Nie tak dawno, PANSA udostępniła portal przeglądarkowy DroneMap, który podobnie jak DR umożliwia uzyskanie informacji o strefach geograficznych, czyli ewentualnych ograniczeniach w możliwości wykonywania lotów dronami.
Większość wykonywanych lotów, czyli operacje, które dotychczas nie wymagały sporządzenia planu lotu w PansaUTM, w przypadku awarii aplikacji DR można zgłosić drogą mailową na adres: utm@pansa.pl, gdzie należy podać:
W przypadku lotów VLOS w przestrzeni kontrolowanego lotniska CTR, gdzie dotychczas wymagane było sporządzenie planu lotu (loty w odległości od lotniska 1-6 km powyżej 30 m dla dronów o masie do 900 g oraz wszystkie loty dronów cięższych w tej przestrzeni, a także w odległości powyżej 6 km loty powyżej 100 m), należy wykonać następujące działania po zatwierdzeniu planu misji w PansaUTM:
1. Aby uzyskać zgodę TWR na lot należy na 10 minut przed zaplanowanym lotem wykonać telefon na wieżę, gdzie należy podać:
Dla lotów BVLOS procedura jest bardzo podobna i jedyna różnica jest taka, że poza rejonem RPA należy dodatkowo podać opublikowany rejon UAS.
Procedury ulegają ciągłym poprawom, więc warto śledzić dział związany z dronami na stronie internetowej PANSA https://www.pansa.pl/tag/drony/.
Pozostaje mieć tylko nadzieje, że PANSA znajdzie rozwiązanie problemu i zastanowi się nad sensem zgłaszania lotów w przestrzeni niekontrolowanej. Analiza liczby check-inów z DR i liczby maili z pewnością wskaże nagły spadek liczby zgłaszanych lotów, bo wśród pilotów dronów utwierdza się przekonanie o zbędności wykonywania czynności zgłaszania i pisania maili, których nawet nie wiadomo, czy ktoś czyta.