Trzymasz w ręku swój pierwszy bezzałogowy statek powietrzny zwany potocznie dronem i zastanawiasz się: Co teraz? Dowiesz się z poniższego tekstu.
Po pierwsze — rejestracja operatora.
Jeżeli waga Twojego drona podana przez producenta wynosi 250 g lub więcej, albo Twój dron posiada jakiś czujnik, którym można zbierać dane osobowe (np. kamerę), to musisz dokonać swojej rejestracji jako operator drona. Taki obowiązek dotyczy też dronów, które przy uderzeniu mogłyby uzyskać energię 80 J lub więcej.
Czyli przykładowo zarejestrować musi się operator drona o masie 500 g nieposiadającego kamery, a także właściciel popularnego drona DJI Mini 2 o masie 249 g, ale wyposażonego w kamerę cyfrową. Także właściciel skonstruowanego własnego drona bez kamery o masie 200 g, który rozwija prędkość ponad 100 km/h (28 m/s).
Rejestracji dokonuje się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego: https://drony.ulc.gov.pl. Tam należy utworzyć Profil Operatora, wypełniając dane osobowe. W wyniku rejestracji uzyskuje się NUMER OPERATORA, będący ciągiem liter i cyfr zaczynających się od POLxxxxxxxxxxxxx.
Po drugie — szkolenie pilota.
Obowiązek odbycia przez pilota odpowiedniego szkolenia dotyczy w kategorii otwartej:
- dla dronów o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 250 g — nie jest wymagane żadne szkolenie, ale ta kategoria nie obejmuje popularnych dronów prezentowanych przez producentów jako drony o masie do 250 g (np. DJI Mini 1, Mini 2, Mini 3 Pro), ponieważ jak na razie producenci nie określili dla tych dronów MTOM, a jedynie masę startową, co jest jednak sporą różnicą. Sytuacja się zmieni, jeśli te drony uzyskają klasy.
- dla dronów o masie od 250 g do 500 g – wymagany kurs online A1/A3 do wykonania na stronie https://drony.ulc.gov.pl. Szkolenie pozwala na wykonywanie lotów w kategorii otwartej A1
- dla dronów o masie od 500 g do 2 kg — wymagany jest kurs online A1/A3 oraz szkolenie A2 (egzamin teoretyczny w trybie e-learningu w ośrodkach szkoleniowych) dający certyfikat A2, które pozwalają na wykonywanie lotów w kategorii otwartej A2 i A3.
- dla dronów o masie od 2 k do 20 kg — wymagany kurs online A1/A3 do wykonania na stronie https://drony.ulc.gov.pl. Szkolenie pozwala na wykonywanie lotów w kategorii otwartej A3.
A co w sytuacji, gdy mamy drona o masie 600 g, a chcemy wykonywać loty blisko ludzi tak, jak w podkategorii A1? Jest to jak najbardziej możliwe, ale wykonując lot w kategorii szczególnej zgodnie z jednych ze scenariuszy standardowych, tu akurat np. w NSTS-01. Pilot zatem będzie musiał wcześniej przejść szkolenie teoretyczne zakończone egzaminem oraz szkolenie praktyczne z instruktorem.
Aktywując Profil Pilota, uzyskujemy NUMER PILOTA, który ma następujący format: POL-RP-xxxxxxxxxxxx.
Po trzecie — oznakowanie drona.
Operator ma obowiązek umieścić na dronie swój NUMER OPERATORA, czyli ten z Profilu Operatora. Przepisy nie precyzują sposobu umieszczenie numeru, zatem nic nie szkodzi użycie pisaka wodoodpornego. Ja polecam wydrukowanie numeru na kartce i przyklejenie go taśmą klejącą, która jednocześnie chroni przed działaniem wilgoci. Wiele osób gustuje w wydrukach na foliach metalicznych, ale umieszczanie na dronie materiałów tłumiących fale i mogących w pewnych okolicznościach wpływać na działanie kompasu nie jest najlepszym pomysłem. A już w żadnym wypadku nie wolno stosować tabliczek stalowych.
Poniżej przykład oznakowania drona przy pomocy taśmy klejącej. Stosuję to rozwiązanie w kilku dronach od ponad roku i nie musiałem nic poprawiać. Można też umieścić nr kontaktowy, gdyby dron zaginął i ktoś go odnalazł, ale obowiązku takiego nie ma.
Po czwarte — Droneradar.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, której zadaniem jest zarządzanie przestrzenią powietrzną w Polsce, wskazała stosowanie aplikacji Droneradar jako obowiązku zgłaszania zamiaru lotu bezzałogowym statkiem powietrznym. Aplikacja jest darmowa, wymaga zarejestrowania poprzez e-maila. Droneradar ostrzega, jeśli w danym miejscu występują ograniczenia lub zakazy lotów dronami na wskazanej wysokości. Polecam zapoznać się z tą aplikacją, prześledzić “z domu” miejsca do lotów, poczytać opisy stref geograficznych.
Aby wykonać lot, należy w pierwszej kolejności wskazać kategorię lotów (najczęściej otwarta lub szczególna), podkategorię A1/A2/A3, maksymalną masę startową drona (MTOW) oraz deklarowaną wysokość lotu nad terenem.
Następnie uruchamiamy procedurę Check-in i należy uzupełnić numer operatora (numer rejestracyjny operatora UAS), numer pilota (numer identyfikacyjny pilota), podać typ drona (MR dla multirotora) oraz określić czas startu i lotu.
I można lecieć… jeśli masz świadomość, że niestety Droneradar nie zawiera wszystkich prawnych ograniczeń obiektów, nad którymi nie wolno latać. Ale nawet jeśli Droneradar i prawo daje zielone światło, to może się okazać, że dron odmówi startu, bo producent nałożył mu ograniczenia. O tym gdzie wolno latać a gdzie nie w osobnym artykule.
Bezpiecznych lotów.
1 thought on “Co należy zrobić przed pierwszym lotem”