prawo i zasady lotów dla dronów (bezzałogowych statków powietrznych)
W dniu 14 marca 2022 roku pojawiło się rozporządzenie wykonawcze nr 2022/425 zmieniające rozporządzenie 2019/947 w sprawie obowiązującego czasu okresu przejściowego. Przypomnę, że w okresie przejściowym przepisu dopuszczają możliwość lotu w kategoriach A1 i A3 dronami, które nie posiadają klas, a miejsce klasy A2 pojawiła się możliwość lotów do 50 m blisko ludzi dronami o masie od 0,5 do 2 kg. Okres przejściowy miał się skończyć 31.12.2022 r.
Nowe przepisy to nowe ramy czasowe:
Rozporządzenie czeka na publikację w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie po 20 dniach od tej daty.
Przesunięcia terminów można było się spodziewać wobec powolnego systemu wdrażania rewolucji dronowej polegającej na określeniu dla każdego drona odpowiedniej unijnej klasy C. Przypomnę, że terminy obowiązywania NSTS-ów już raz były przesunięte, a teraz przesunięto je ponownie. Państwa członkowskie UE obecnie swoją uwagę skupiają na pandemii COVID-19 oraz agresji Rosji na Ukrainę.
Czy w 2024 trzeba bedzie jakos sertyfikowac swoje drony? Co w przypadku budowy samodzielnej od zera? Naprzyklad taki samolot o wadze ok 5kg. Można będzie samemu nadać klase dla niego?
Własnoręcznie zbudowane drony czyli do uzytku prywatnego (privately built drones) będą mogły być użytkowane od 2024 roku w kategorii otwartej A1, jeśli mają masę MTOM do 250 g i w kategorii A3 dla masy MTOM do 25 kg. Uzyskanie klasy dla takiego drona wydaje się mało realne i mało opłacalne. Jednostką która poddaje drony notyfikacji jest TÜV Rheinland. Poddawanie jednego egemplarza drona tym samym badaniom z którymi mają problemy takie firmy jak DJI nie wydaje się łatwo osiągalne, ale zapewne możliwe. Klasę niestety może nadać tylko wskazany powyżej instytut notyfikujący, który został wybrany przez państwa członkowskie UE. Kontrukotr musi sporzadzić dokumetnację techniczną i określa parametry techniczne BSP,
Jak wygląda sytuacja z lataniem Mavic 3 Classic do końca 2023? Jak wiadomo ten dron posiada już certyfikacje C1, więc od 2024 nie ma problemu z fruwaniem w A1- to jasne.
Problem jest dla mnie z potwierdzeniem (lub zanegowaniem) stwierdzenia, że mam Mavica posiadającego już dziś klasę C1 wiec nie ma już dziś problemu z lataniem w kategorii A1 – można.
Jak to wygląda?
Pytam, bo na oficjalnych stronach ULC jest napisane, ze drony posiadające klasę C1 mogą latać w A1, a nie, że BĘDĄ mogły.
Przepisy o tym że dron z klasą C1 może latać w A1 obowiązują już od 3 lat (dokładnie od wejścia w życiu przepisów EASA). To że wcześniej nie było takich dronów spowodowało że więcej uwagi zwracano na przepisy przejściowe. Na stronie ULC nie ma pomyłki wiec, bo od kiedy masz naklejkę C1 możesz latać tym dronem o masie 900g w A1.
Wielkie dzięki. Ostatnie pytanie z tym związane. Latanie w kategorii A1 oznacza również możliwość latania nad ludźmi (ale nie nad zgromadzeniam), a co za tym idzie również w mieście. Dobrze rozumiem?
Czy w takim razie dron o wadze około 600g jest do końca 2023 roku w kategorii A3 (0,5 – 2kg) z możliwością lotu 50m od ludzi i nie może być interpretowany jako C1 (do 900g) w 2023 roku a dopiero w 2024 roku ?
Dronem o masie 600 g można obecnie latać w A3, ale także w odległości nie mniejszej niż 50 m od ludzi, jeśli posiada się uprawnienia A2. Nie jest to kategoria A2 tylko taki tymczasowy byt, który pozwala na wykorzystanie takich dronów. Takim dronem można także latać w kategorii szczególnej bez ograniczeń.
Nie ma możliwości interpretowania drona jako C1. Żeby dron miał C1, producent musi wysłać go na certyfikacje, potem zmiana oprogramowania a być może także wysłanie sprzętu do fabryki. O ile producent w ogóle zrobi certyfikację starego produktu, bo tego wcale nie można zakładać. Producent ma czas do końca roku, by to zrobić. Jeśli tego nie zrobi, takim dronem będzie można latać jedynie w A3 w kategorii otwartej (choć i tutaj jest wątpliwość). Producent może też wystąpić do klasy C4 która jest dla starych dronów. Warto podkreślić, że w 2024 nadal można korzystać z kategorii szczegółowej nsts, więc warto realnie się zastanowić, czy to nie jest pomysł na używanie starszych maszyn. Tylko oświadczenie nsts trzeba złożyć do końca roku, a latać można do końca 2026 r. Także nad ludźmi co nie pozwala pseudo-A2. Jedyny wymóg to noszenie odblasków i trochę papierków trzymania w domu.
Czy żeby złożyć to oświadczenie trzeba mieć cały kurs nsts 12h teori 4h praktyki i egzamin? Czy na jakiej zasadzie to działa?
Żeby uzyskać uprawnienia do lotów NSTS konieczne jest zarówno szkolenie teoretyczne, jak i praktyczne, każde zakończone egzaminem. Szczegóły dowie się Pan od wybranego ośrodka szkoleniowego, część teoretyczna i jej egzamin jest zdalny, a część praktyczna juz pod okiem instruktora i egzaminatora.
Czy wiadomo coś w temacie certyfikacji starszych dronów „dużych” marek, na przykład dji mavic air? Można się tego spodziewać czy raczej trzeba przyjść ze klasy będą otrzymywać tylko nowe urządzenia?
Na tę chwilę DJI jedynie informuje, że wszystkie nowe drony będą posiadały odpowiednie klasy w UE. Mają wydać w odpowiednim czasie komunikat w tej sprawie. O starszych modelach, póki co, cisza. Należy się jednak liczyć, patrząc jak długo trwa certyfikacja Mini 3 Pro, że albo dla starych dronów będzie klasa C4 albo nic…
czyli mając uprawnienia a1/a3 i urządzenie Autel Evo Lite+ <900g po 2023r będę mógł nim latać jedynie nad pusta laka?
20.12.2023 latam normalnie i cyk 1.1.2024 dron staje sie niebezpieczny i wypad tylko nad lake? Dobrze to rozumiem?
Wszystko jest w rękach Autela. Musi do końca roku przeprowadzić klasyfikację dronów, a potem użytkownicy dokonać odpowiedniej aktualizacji. Bez tego faktycznie pozostanie dzicz.
Ratunkiem jest jeszcze uzyskanie uprawnień i latanie w NSTS, póki jest możliwość zgłaszania takich lotów. To wydłuży czas o kilka lat, czyli pewnie do końca eksploatacji drona, więc może warto.
Zwracam tylko uwagę, że mając uprawnienia A1 i A3 dla tego drona też można lata tylko z dala od ludzi i zabudowań. Obowiązują dziś przepisy przejściowe i dla dronów cięższych niż 500 g trzeba mieć minium A2 żeby móc się zbliżyć 50 m do ludzi. Loty w A1 w ogóle nie są dla tego drona obecnie możliwe (będą jeśli uzyska klasę C1)
Autel twierdzi ze “don’t worry”, natomiast ja im nie wierze. Tak zrobilem uprawnienia A2 zeby byc na pelnym legalu.
Dzieki za wyjasnienia
Ja się pogubiłem , na jaka odległość będę mógł latać air 2 s mając kompetencje a1a3 i a2 w 2024 ?
Biorąc pod uwagę ze air 2 s nie dostanie certyfikacji jak będę mógł latać z kompetencjami a2 i bez kompetencji a2 ? Jak różnica
Jeśli DJI Air 2s o masie TOM = 595 g nie otrzyma klasy C1 w tym roku, to od stycznia 2024 roku będzie nim można latać jedynie w strefie A3. Kompetencje A2 od przyszłego roku dla tego drona się nie przydadzą bo albo dron będzie miał klasę C1 (drony o MTOM<900g) i wtedy wystarczy posiadać A1, a jak nie dostanie klasy, to będzie traktowany jako dron o masie do 25 kg i będzie nim można latać jedynie po łakach i polach mając komptencje A3.
Tak jak dla A3, czyli nie mniej niż 150 m od wszelkich zabudowań na terenach, gdzie w normalnych okolicznościach nie pojawiają się ludzie. Więcej na tej stronie w dziale A3.
https://www.dronemwprawo.pl/kategoria-otwarta/
Jeśli zrobię uprawnienia w kategorii szczególnej NSTS – 05 i posiadam drona Air2s, to co w momencie jak w tym roku nie otrzyma on klasy C1 ? Bedę mógł nim latać zgodnie ze scenariuszem w roku 2024 bez certyfikatu ?
W NSTS dron nie musi posiadać klasy więc tak, będzie można latać nim dalej ale spełniając nowe wytyczne dotyczące tego scenariusza. Proszę dokładnie się z nimi zapoznać, takze tu.
Mam zamiar kupić Dji Mini 2 i Mam pytanie co muszę zrobić aby móc korzystać z niego w 2024r czy coś się zmienia dla dronów o wadze 249g
Problem dotyczy właściwie wszystkich dronów “249 g”. EASA postawiła warunek, że takie drony mogą latać od 2024 roku dalej w A1, pod warunkiem że ta masa 250 g drona będzie maksymalną masą startową (MTOM). Problem w tym, że jak dotąd żaden z producentów, w tym DJI, takiej masy dla tych dronów nie określił, a ponieważ DJi oficjalnie sprzedaje dodatki do tych dronów, które zwiększają masę ich powyżej 250 g (czyli MTOM jest większa niż 250 g). Jest jeszcze sporo czasu żeby DJI rozwiązała ten problem i określiła jednoznaczne MTOM, bo zapewne na klasę C0 dla Mini 2 nie m co liczyć. DJI zna ten problem i myślę, że rozwiązanie się pojawi, tym bardziej że ono nie wymaga zbyt wielkiego działania. To samo dotyczy serii Mini 1 jak i Mini 3.
Miejmy nadzieję że miniacze dalej pozostaną w kategori A1. Chciałem teraz kupić mini 3 pro, lecz patrząc na sytuację to nie wiem czy warto. Co o tym myślisz?
Witamnmam pytanie jak się będą miały przepisy od stycznia bo do końca nie rozumiem? Chciałbym sobie kupić drona dji mini 2 jest to dron o wadze 249g czy będę mógł lataćnim od nowego roku na A1
Dziękuję za odpowiedź zastanawiałem się czy kupić czy wstrzymać się do początku roku.
Czyli raczej jak wszystko dobrze pójdzie to kupie sobie dji mini 2 i zabiorę nad morze aby zrobić fajne zdjęcia i filmy
Jak wygląda sytuacja z lataniem Mavic 3 Classic do końca 2023? Jak wiadomo ten dron posiada już certyfikacje C1, więc od 2024 nie ma problemu z fruwaniem w A1- to jasne.
Problem jest dla mnie z potwierdzeniem (lub zanegowaniem) stwierdzenia, że mam Mavica posiadającego już dziś klasę C1 wiec nie ma już dziś problemu z lataniem w kategorii A1 – można.
Jak to wygląda?
Pytam, bo na oficjalnych stronach ULC jest napisane, ze drony posiadające klasę C1 mogą latać w A1, a nie, że BĘDĄ mogły.
Cześć, kupiłem dwa dni temu drona air 2s. Był w dobrej cenie, więc stwierdziłem, że kupię. Teraz czekam, aż się pojawi u mnie w domu. Jednak zacząłem czytać różnego rodzaju fora, oglądać filmy na yt i zacząłem mieć trochę wątpliwości, czy dokonałem dobrego wyboru. Zrobiłem A1/A3, ale chyba muszę wykonać A2, jeżeli chciałbym latać w mieście? A jeżeli gdzieś na mazurach to już nie muszę tak?
Druga kwestia, jak to będzie z tym certyfikatem C1? Air 2s waży tam jakieś 595. Czy on dostanie ten certyfikat? Jakie rzeczy będzie musiał spełnić?
Boję się, że nagle w 2024 r. nie będę mógł latać tym dronem np. w mieście, pośród ludzi (nie mówię tutaj o zgromadzeniach).
Co wy o tym sądzicie?
Kupić jednak mini 3 pro? I się nie przejmować?
Pozdrawiam gorąco!
Po pierwsze robienie A2 wielkiego sensu nie ma, bo do końca roku 2023 r. tym dronem i tak będziesz mógł latać w A1.
Co do certyfikatu C1 to nikt nic nie wie, jakie drony DJI dotychczas wyprodukowane uzyskają taki certyfikat i czy DJI stara się to robić z dronami wydanymi we wcześniejszych latach. Niewiadomych jest bardzo dużo a DJI nie jest skore do składania obietnic. Póki co tylko Mavic 3 otrzymał C1. Warunkiem żeby Air 2s dostał certyfikat jest złożenie przez DJI tego modelu do certyfikacji w jakimś instytucie w UE.
Wyjściem jest jeszcze zrobienie w tym roku NSTS-01 i latać do 2028 roku na zasadzie tego scenariusza, który dla Air2s będzie dawał swobodę A1. Dla Mini 3 pro też są na tę chwilę pewne wątpliwości co do lotów w 2024 roku, choć tam rozwiązanie wydaje się być prostsze niż dla Air2S.
A w 2024 tez mogę latać na zasadach A1?
Co ty byś wybrał po prostu na ten moment?
NSTS-01 do 2028 roku czy ko końca 2026 ?
2026 czyli łącznie 2 lata jeszcze
Europejski certyfikat uprawniający do latania dronem 2023
Jeśli chcesz latać swoim dronem powyżej 250 gramów, to musisz uzyskać europejski certyfikat EU Drone Licence. W skład certyfikatu wchodzą dwie części: certyfikat podstawowy A1-A3 oraz certyfikat uzupełniający A2. W poniższym zestawieniu omówimy, jakie są główne różnice pomiędzy tymi certyfikatami.
Z tego wynika, że muszę zrobić ten A2???
Certyfikat podstawowy A1-A3
Certyfikat podstawowy jest obowiązkowy dla wszystkich dronów o masie powyżej 250 gramów. Latanie dronem do 500 gramów jest dozwolone w miejscach dozwolonych, natomiast drony o wadze powyżej 2 kg muszą zachować minimalną odległość 150 metrów od budynków.
Certyfikat uzupełniający A2
Certyfikat uzupełniający jest odpowiedni dla dronów o masie od 500 gramów do 2 kilogramów. Latanie dronem musi odbywać się w odległości 50 metrów od osób nie biorących udziału w zdarzeniu, natomiast latanie nad budynkami jest dopuszczalne.
Certyfikat A2 jest dla dronów o klasie C2 (obecnie tylko dron Mavic 3 Pro), a do końca tego roku dla dronów o masie od 0,5 do 2 kg. Od 2024 roku A2 będzie tylko dla dronów C2. Więc zastanów się czy naprawdę potrzebujesz A2, a może trzeba sięgnąć do NSTS-01 i mieć 2 lata spokoju?
Witam ja z takim pytankiem bo nie wiem co zrobić odnośnie latania w miejscowości Darłówko droneradar pokazuje zawsze pomarańczowy kolor i nie zależnie od pułapu lotów i niewiem czy potrzebuje zgody na taki lor czy nie koniecznie chodzi mi o nie wysoki pułap 5-10m. Czy wystarczy tylko zgłoszenie w apce drone radar i latac? Proszę o pomoc nie chce sobie narobić problemów na początku mojej przygody z lataniem
nie dotyczy to popularnych dronów takich jak DJI Mini 1, Mini 2, Mini 3 Pro, bo producent nie określił dla nich MTOM zgodnie z wytycznymi EASA).
– co z nimi bedzie po 2024??
Wszyscy muszą czekać co wymyśli DJI, jest jeszcze sporo czasu.
W związku z planowanymi zmianami, opłaca się kupować teraz mini 3 pro? Bo jeśli go teraz kupię a okaże się że w 2024 nie będę mógł już latać nim w kat. A1 to nie wiem co zrobię.
Też miałem ten dylemat, ale jednak wierze, że DJI nie wywinie takiego numeru milionom Europejczyków.
Dzięki za wpis, ale nieco zamotane to jest.
Jak mam słynną 249g (mini 3 pro) i zrobiłem bezpłatny kurs A1/A3 to mogę obecnie latać latać w A1 a od 2024 już nie będę mógł? Dobrze rozumiem?
Dzięki za wujaśnienie.
Na razie możesz latać w A1 a co będzie w 2024 r. to się dopiero okaże. Raczej nie przewiduje tak czarnego scenariusza, ale na chwilę obecną według aktualnej interpretacji prawa latać będą mogły.
Apropos MTOM czy ten przepis został zmieniony:
> Unmanned aircraft without a Class marking – any reference to MTOM or ‘take-off mass’ should be taken to mean the weight of the unmanned aircraft at any time while it is in flight (which will be referred to as the ‘flying weight’)
bo to by znaczyło że dla dronów bez klasyfikacji po prostu przyjmujemy masę startową a nie maksymalną. Czyli jeśli dodamy akcesoria to powinniśmy zważyć drona i taką masę przyjąć.
Znalazłem ten cytat https://a2certificateofcompetency.co.uk/easa-european-aviation-safety-agency/. To bardzo ogólnikowy opis zmian po 2020 roku w prawie. Po pierwsze warto cytować całość, bo cytowany przez Ciebie fragment zaczyna się od dwóch zdań:
1. “Drones will fall into classes based on their Maximum Take off Mass (MOTM) or Flying Weight.” czyli że drony zostaną przypisane do klas na podstawie MOTM lub czegoś określone jako “masę latajacą”
2.”The UK interprets the terms within the Open Category as follows:” czyli chodzi o interpretacje przepisów kategorii otwartej w Wielkiej Brytanii, która jak wiadomo w 2020 jeszcze była UE i EASA, ale chwilę potem sobie poszła. Cytowany przez Ciebie fragment dotyczy właśnie interpretacji tej masy latającej w UK.
A cytowany fragment moim zdaniem należy tłumaczyć w ten sposób, że w Wielkiej Brytanii dla dronów bez klasy przez każde określenie masy MTOM lub TOM należy rozumieć masę drona w dowolnym momencie lotu i to właśnie jest ta masa latająca. Czyli za każdym razem gdy mowa jest czy o masie startowej czy o maksymalnej masie startowej to chodzi o masę drona podczas lotu. Nic więcej. A już nic o tym że MTOM=TOM.
Czyli jak mam drona DJI Air2s który waży 595 gramów i A1-A3 to mogę sobie nim latać teraz po polach
Na razie możesz latać w A1. Właśnie pojawiła się informacja o klasach dla Mini 2SE czy serii Mini 3, ale co będzie z Air 2S nikt oficjalnie nie komentuje.
Witam. Dwa tygodnie temu kupiłem DJI Air2s mam A1-A3 chciałem zrobić do kompletu A2 ale czy to ma sens jeśli od nowego roku A2 będzie miało taki same zasady jak A3. I czy jest nadzieja żeby Air 2s dostał C1
Do nowego roku A2 nie będzie miało zasad A3, co najwyżej dron, który teraz latał na zasadach zbliżonych do A2, jeśli nie odstanie klasy C2 to będzie mógł latać tylko w A3. Co do Twojego problemu to większy sens niż A2 ma teraz zrobienie nsts 01 i złożenie odpowiedniego wniosku do końca roku co pozwoli latać takim dronem jak Air 2s jeszcze 2 lata bez żadnych problemów. Czy Air 2S dostanie klasę tego nikt nie wie oficjalnie i pewnie dreszczowiec będzie do końca roku chyba że DJI odważnie się przyzna do swoich działań w tym zakresie.
Dzień dobry.
Czy dron Autel EVO II enterprise V2,o masie powyżej 1 kg, który raczej nie dostanie certyfikatu C2, nadal będzie mógł być używany w ramach NSTS-01?
Dron z tego co wiem nie posiada zdalnej identyfikacji.
Bez żadnego problemu będziesz mógł dalej latać w NSTS-01. Do narodowych scenariuszy nie jest wymagana zdalna identyfikacja.
To wszystko śmierdzi jednym… Niedługo zakażą latanie wszelkimi dronami… Coś to wszystko na to wskazuje. Obym się mylił..
Przyszłość nie jest znana, ale w Polsce są dość liberalne przepisy dronowe na chwilę obecną więc siłą rzeczy pewnie będzie coraz trudniej.
czy jak mam drona dj mavic air 2 to mogę latac na a1/a3 dron waży 575 gramów i czy w 2024 ndalad bedę mógł latać nim , i czy teraz mogę latać w obrzarze zabudowanym i 2024 również?
Do końca roku tym dronem możesz latać albo w podkategorii zbliżonej do A2 jeśli masz takie uprawnienia, albo w podkategorii A3. A1 jest tylko dla dronów do 500 g. Żeby latać nim w obszarze zabufowanym potrzebujesz NSTS 01 lub NSTS 02, które jesli zrobisz do końca roku i dopełnisz formalności to będą ważne jeszcze 2 lata i nie musisz się martwic o klasę drona w granicach Polski. Od stycznia 2024 roku ten dron prawdopodobnie będzie mógł tylko latać legalnie w A3 albo tak jak wspomniałem na starych NSTSach.
Mam uprawnienia A1, A2, A3 oraz NSTS 1,2,5,6 oraz drona Air2S. W planach wymiana drona na nowszego, ale niekoniecznie 1 stycznia 2024 😉 Co będę mógł z posiadanymi uprawnieniami i sprzętem od nowego roku? Oczywiście może DJI zrobi certyfikację tego drona, ale szczerze wątpię – w końcu lepiej sprzedawać nowsze, niż utrzymywać stare, ale jakby olali starego drona, to? Dziękuję z zgóry za informacje.
Możesz latać tym dronem w kategorii szczególnej korzystając z nsts 1 lub 5 jeszcze przez dwa lata według zasad szczegółowych jeśli złożyłeś lub jeszcze złożysz do końca roku oświadczenie do ULC.
Witam, czyli podsumowując: Air 2s do końca 2023 roku można latać w A2, natomiast od 01.01.2024 (nie mając NSTS 01) można będzie w kategorii A3, a jeśli “szanowne” DJI jakimś cudem nada Air 2s kategorię C2, to również będzie można latać w A1, zgadza się?
W tym roku można latać na zasadach podobnych do A2. Po nowym roku na chwilę obecną to A3 w kategorii otwartej lub kategoria szczególna i NSTS. Kategorii C2 na pewno nie dostanie bo według masy Air2S plasowałby się do klasy C1 i stąd miałby możliwość lotów w A1.
Witam, po sieci krążą informacje, o tym, że Mavic Air2s ma otrzymać po nowym roku klasę C1 (po przez aktualizację softu albo w inny “magiczny” sposób). Czy to tylko plotki, czy jest w tym jakieś ziarno prawdy? Póki co jest jeszcze w sprzedaży na stronie DJI.
DJI od ponad roku powtarza jak mantrę, że dostosowuje swoje produkty do prawa UE i stosowne informację poda w odpowiednim terminie. Wszystko będzie wiadomo zapewne 31.12.2023 r.
Gdyby DJI pół roku temu czy nawet teraz przed Świętami rzuciła informacje, że A2s dostanie C1 do ludzie kupowaliby wciąż dostępne nowe A2s, a producentowi zależy na tym by kupowali A3. Użytkownicy A2s wciąż mają nadzieje, bo nikt im na razie tej nadziei nie odebrał.
Przykro to słyszeć. Tylko Air2s wciąż ma kilka cech lepszych niż Air3. Oczywiście Air3 też ma swoje zalety.
Cześć. Czy myślisz że Dji Air 2s dostanie klasę C1? Nie jest to stary dron, można go jeszcze kupić jako nówkę.
50% Myślę że do końca roku będzie jazda.