Dlaczego?
Aplikacja Droneradar działa do 2015 i powstała jako alternatywa do telefonicznego kontaktu operatora drona ze służbami informacji powietrznej (FIS). Pierwszy obowiązek zgłaszania potów powstał po wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 roku. Aktualnie, obowiązek zgłaszania każdego lotu bezzałogowego statku powietrznego (BSP) w przestrzeni powietrznej wynika z następującego szeru aktów prawnych:
Na mocy rozporządzenia UE 2019/947 polski Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) stał się organem odpowiedzialnym m.in. za wydawanie wytycznych dla operatorów dronów (artykuł 18). W związku z tym Prezes ULC wydał 9 czerwca 2021 r. wytyczne nr 7 dotyczące sposobu wykonywania operacji przez BSP i zawarł w nich informację, że każdy lot drona należy poprzedzić zgłoszeniem lotu do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PANSA) poprzez system teleinformatyczny w sposób określony przez Agencję. PANSA wskazała aplikację Droneradar jako wspomniany system teleinformatyczny. Wyjaśnię, że przez system teleinformatyczny rozumie się internet, w związku z tym nie ma już możliwości legalnie zgłoszenia lotu drogą telefoniczną.
Aplikacja Droneradar uruchomi się tylko w warunkach dostępu do internetu. Problemem może być zatem zgłoszenie lotu w sytuacji, gdy pilot drona jest poza zasięgiem sieci. Żeby więc móc legalnie latać w terenach, gdzie może być problematycznie z zasięgiem sieci GSM (np. góry), warto wcześniej sprawdzić u operatora sieci zasięg i w razie problemu poszukać rozwiązania (np. roaming).
Odkąd aplikacja Droneradar przestała być pod nadzorem twórcy, cały czas nad użytkownikami aplikacji wisi widmo jej awarii. Na szczęście jak dotąd nie było poważniejszych problemów.
Jak zacząć używać?
W artykule “Co należy zrobić przed pierwszym lotem” opisałem pierwsze kroki z tą aplikacją. Teraz jeszcze więcej szczegółów.
Po pierwsze musimy posiadać konto w systemie PANSA UTM lub dokonać pierwszej rejestracji telefonu i konta. Aby to zrobić, należy użyć przycisku Check-In i wybrać: Pierwszy Check-In.
Kolejnym krokiem jest określenie parametrów lotu poprzez dostępne białe przyciski. W otwartej stronie należy wskazać:
- Wybór kategorii: OTWARTA, SZCZEGÓLNA i CERTYFIKOWANA.
- Dla kategorii OTWARTEJ należy wybrać podkategorię A1, A2 lub A3. Po wybraniu podkategorii pojawi się zestaw ikon określających, gdzie można latać w danej podkategorii. Obecnie należy odczytywać obrazek z opisem BEZ KLASY (NO CLASS), ponieważ nie ma jeszcze na rynku dronów z określoną klasą.
- Dla kategorii SZCZEGÓLNEJ wybrać Typ zezwolenia: STS (standardowe scenariusze w tym także krajowe NSTS), LUC (dla posiadaczy certyfikatu LUC), Zgoda ULC (dla misji zgłoszonych do ULC według wskazanych własnych warunków i opisem ryzyka) oraz Klub modelarski (jeśli wykonujemy loty w ramach takiego klubu).
- Wskazać Maksymalną masę startową (MTOW) w trzech przedziałach: < 0.9 kg, 0.9 – 25 kg oraz 25-150 kg.
Po wybraniu powyższych parametrów można rozpocząć zgłoszenie lotu, czyli Check-In.
W tym miejscu należy wypełnić dane do zgłoszenia lotu – raz wprowadzone będzie zapamiętane przy kolejnym locie. Wygląda to następująco:
Wypełniamy następująco:
- Wybór Misji – możemy wybrać tylko wtedy, gdy przygotowaliśmy na dany dzień misję w serwisie PANSA UTM, czyli przede wszystkim loty w przestrzeni kontrolowanej lotniska cywilnego.
- Numer rejestracyjny Operatora UAS – w tym polu należy wstawić NUMER OPERATORA uzyskany na stronie drony.ulc.gov.pl podczas rejestracji profilu operatora, czyli ten ciąg znaków zaczynający się do POL bez myślników (patrz grafika powyżej).
- Numer identyfikacyjny Pilota – tak, w tym miejscu należy wstawić NUMER PILOTA uzyskany na stronie drony.ulc.gov.pl podczas rejestracji profilu pilota. Nawet osoby, które nie muszą przechodzić żadnego szkolenia, uzyskają ten numer przy niezatwierdzonym profilu pilota.
- Typ RPAS – tu chodzi o wpisanie typu drona. Najczęściej będzie to wielowirnikowiec, więc podamy skrót MR od mulirotor. Dla pilotów samolotów (stałopłatów) będzie to AC (aircraft), a helikopterów HC (helicopter). Uwaga, oficjalne skróty dla samolotów i helikopterów to A i H, ale w Dronreradar należy wprowadzić dwuliterowy skrót typu drona.
- Informacje dodatkowe – można tu wpisać model drona, np. DJI Mini 2, ale pole to nie jest wymagane.
- Start z X minut – wskazanie, za ile nastąpi start. Należy wziąć pod uwagę konieczne czynności przedstartowe.
- Deklarowany czas lotu – od 5 do 180 minut.
- Kod ICAO transpondera – od 2024 roku nowe drony o masie od 250 g będą musiały posiadać transponder, obecnie niewiele dronów go posiada.
- Zezwolenie na prezentowanie swoich danych innym użytkownikom aplikacji – nieobowiązkowa deklaracja wyświetlania numeru telefonu przy znaczniku lotu. Podanie numeru może ułatwić komunikację, gdy ktoś wykonuje loty w pobliżu.
Następnie poprzez przycisk Wyślij dokonuje się zgłoszenie naszego lotu do służb PANSA.
Gdzie i kiedy?
Aplikacji Droneradar nalezy używać zgłaszając każdy lot na obszarze Polski. Niekiedy można spotkać się z pytaniami, przy jakiej wysokości lotu nad ziemią należy lot zgłosić i czy jest sens robić to, latając nie wyżej niż budynki?
Prawo lotnicze obejmuje przestrzeń powietrzną od powierzchni Ziemi do wysokości ponad 20 km (FL660). Nawet w opisach stref geograficznych w Droneradarze można spotkać informację, że dane strefa obowiązuje od wysokości 0 stóp (min: 0 ft) np. do wysokości 2300 stóp (max: 2300 ft). Zatem każdy lot powinien być zgłoszony bez znaczenia, na jaką wysokość i odległość polecimy. Dotyczy to jednak przestrzeni powietrznej, zatem przy lotach w budynku takiego wymogu nie mamy.
W następnym artykule będzie o strefach geograficznych, czyli w jakiej przestrzeni i na jakich zasadach wolno nam latać dronami.
Nie mogę zrobic check in, bo nie mogę wybrać plan misji
Jeśli zrobiłeś plan misji na stronie utm.pasna.pl to powinien on się pojawić w dniu zatwierdzonego planu. Pytanie jest więc następujące czy zrobiłeś plan, czy zaostał zatwierdzony i czy robisz checkin w dniu misji bo wczesniej nie będzie widoczny.
Za każdym razem przed startem muszę rejestrować się w PANSA?
W niektórych miejscach tak. Chodzi głównie o strefy przy lotniskach. Przeczytaj artykuł o lotach w CTR to się dowiesz, że nie zawsze tam trzeba zgłaszać plan lotu (zależy od wysokości).
Mam jeszcze jedno pytanie. Na przykład w strefe DRAI/RMZ muszę zrobić Check-In w droneradar, ale nie mogę zrobic go, bo nie mam planu misji i bez planu misji Check-In nie działa. Czy to znaczy dla tej kategorii (DRAI/RMZ) muszę ponownie rejestrować się w PANSA?
Czy dziecko latające dronem-zabawką musi zgłosić lot w DR? Czy dorosły latający dronem-zabawką musi zgłosić lot dronem-zabawką?
Moim zdaniem w obu przypadkach odpowiedź brzmi: nie, ale tylko w przypadku gdy dron faktycznie jest zabawką (określona kategoria wiekowa dziecka do 14 lat) i jego masa jest mniejsza niż 250 g. Żeby pilot mógł zgłosić lot to operator musiałby się zarejestrować, a przepisy wyraźnie mówią, że operator rejestruje się tylko gdy dron ma maksymalną masę startową większą niż 250g. Przepis mówiący o kamerze nie dotyczy zabawek, więc kluczowa jest tylko masa drona, a raczej dla zabawki będzie ona mniejsza niż 250 g. Skoro operator nie podlega rejestracji to i pilot nie zgłasza lotu. Jeszcze raz zwrócę uwagę na to, żeby faktycznie dron był zabawką, bo takie produkty są ściśle określone przepisami (dyrektywa unijna 2018/48/WE), a kluczowe jest opisanie jako produktu do 14 roku życia. Termin zabawka nie jest uznaniowy, produkt musi być dopuszczony na rynek UE jako zabawka. Jeśli taki dron jest lżejszy niż 250 g, ale nie ma oznaczeń wiekowych, to jeśli będzie miał kamerę to będzie podlegał rejestracji i zgłoszenia lotu. Jeszcze uwaga dotycząca wieku pilota: przepisy dopuszczają zniesienie limitu 16 lat dla pilotów dronów-zabawek, ale tylko jeśli jest to dron klasy C0. Problem jest taki, że takich dronów na rynku jeszcze nie ma, więc póki co nie można się powoływać na ten przepis, nawet jeśli jest to dron-zabawka. Jeśli dziecko chciałoby pilotować drona to musi to robić pod bezpośrednim nadzorem osoby posiadającej minimum uprawnienia A1.
Chcę latać w jednym z parków narodowych w miejscu gdzie nie ma zasięgu internetu(żadna sieć). Posiadam zgody od parku wszystko legal, ale nie mam możliwości ‚zrobienia’ check in w aplikacji. w jaki sposób mogę to ‚ogarnac’ ?
Dzwoń do FIS PANSA. Dawniej gdy DR nie był obowiązkowy tam się dzwoniło że zgłoszeniem lotów a teraz jak DR ma problemy z nowymi telefonami telefony znów wracają do łask.
Znalazłam Twojego bloga i chociaż nie mówię po polsku, jest bardzo łatwy do przetłumaczenia, przede wszystkim wielkie dzięki. Próbuję użyć aplikacji Drone Radar, ale naprawdę nie pozwala mi ona używać jej właściwie. Miło jest widzieć inne korki, ale kiedy próbuję wypełnić mój lot, pojawia się błąd. Następnie wszedłem na stronę PansaUTM, aby uzyskać więcej informacji. Poszedłem się zarejestrować, ale nigdy nie otrzymałem e-maila weryfikacyjnego, zajrzałem do skrzynki ze spamem, ale nic. Potem wysłałem tysiąc razy e-maile na adres info@pansa.pl, ale w ogóle nie otrzymałem odpowiedzi. Naprawdę nie wiem, co robić. Mam licencję i numer certyfikatu w polsce, ale nie ma sposobu, aby aplikacja działała inaczej niż na iPhonie lub na stronie safari, ponieważ wymaga to ode mnie weryfikacji adresu e-mail. Czy macie jakieś inne pomysły co mogę zrobić?
I found your blog and although I dont speak polish is very easy to translate thanks a lot first of all. I been trying to use the Drone Radar App but is really not allowing me to use it properly. Its nice to see other trafics but when I try to fill my flight is giving me an error. Then I went to the website of PansaUTM to get more info. I went to register but never got the verification email, I did look in the spam in box but nothing. Then I did email like a thousand times info@pansa.pl but no answer at all. I really dont know what to do I got a license and a certificator number in poland but there is like no way to get the app to work not in the iphone or in the safari website as is requiring me to verify the email. Do you have any other ideas what I can do?
Thanks a lot and best wishes.
Witam. Jeśli jeszcze nie czytałeś, to zajrzyj do instrukcji apki Droneradar:
https://droneradar.eu/blog/droneradar-2-instrukcja-obslugi/
Żeby się zalogować do aplikacji potrzebujesz:
-Uruchomić pierwszy Check-in
– podać imię nazwisko i numer polskiego telefonu zaczynającego się na +48
– podać dane z PansaUTM.
Jeśli nie udało Ci się założyć konta na PansaUTM to zapewne tu będzie problem. Jeśli masz możliwość to sprawdź z innym mailem. Sprawdź też mail drony@pansa.pl. Proponuje też zajrzeć do grupy na FB o nazwie “PansaUTM – integrating drones while keeping the sky safe”, gdzie można szybko nawiązać kontakt z pracownikami PANSA pisząc o swoim problemie.
Witam, próbuję zrobic check in i wyskakuje mi komunikat “błąd serwera danych operacji: -1”. O co chodzi?
Taki komunikat często się pojawia jak jest słaby zasięg internetu. Jeśli internet jest dobry i nie pomaga przeładowanie aplikacji to wyjściem może być jeszcze wylogowanie i zalogowanie ponowne
Witam. Próbowałem pobrać DroneRadar na swój telefon, jednak mam problem. Pojawia się przy próbie instalacji komunikat, że apka nie jest dostępna dla najnowszej wersji Android. Szukając na necie info dowiedziałem się o ogólnych problemach z DroneRadar, który nie jest już od dłuższego czasu wspierany przez właściciela, a jednocześnie nadal wskazywany na stronie Pansa, jako obowiązujący dla m.in. zgłaszania lotów. Proszę o info w jaki sposób rozwiązać powyższe problemy, czy jest jakieś alternatywne rozwiązanie? Posiadam zarejestrowany dron o masie poniżej 250 g.
Problem znany i komentowany często w internecie. Jeśli chodzi o to, że aplikacja nie pojawia się w sklepie Google Play, to istnieją alternatywne portale z aplikacjami, jak choćby https://apkpure.com/droneradar/eu.droneradar.droneradar/download czy https://www.androidlista.pl/item/android-apps/822045/droneradar/ . Proszę spróbować tych linków.
Skąd informacje o tym że od 2023 roku wszystkie drony pow. 250g muszą mieć transponder ICAO? Czy jest to lokalnie nadawany sygnał? I czy w przyszłości planowana jest totalna inwigilacja poprzez sieć ?
Artykuł był starszy więc chodzi oczywiście o rok 2024 i o drony posiadające klasy, a wszystkie drony o klasach C1, C2 , C3 muszą posiadać system zdalnej identyfikacji spełniające wymogi rozporządzenia 2019/945:
“musi posiadać jednoznaczną zdalną identyfikację, która:
a) umożliwia ładowanie numeru rejestracyjnego operatora SBSP, wymaganego zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947, i wszelkich innych dodatkowych numerów przekazanych z systemu rejestracji; system przeprowadza kontrolę zgodności, weryfikując integralność całego ciągu przekazanego operatorowi SBSP w momencie rejestracji; w przypadku rozbieżności SBSP wysyła operatorowi SBSP komunikat o błędzie;
b) zapewnia – przez cały czas trwania lotu – jednoznaczną okresową emisję co najmniej niżej wymienionych danych z bezzałogowego statku powietrznego w czasie rzeczywistym przy użyciu otwartego i udokumentowanego protokołu transmisji, w taki sposób, aby urządzenia mobilne, które znajdują się w strefie nadawania, mogły je jednoznacznie odbierać:
(i) numeru rejestracyjnego operatora SBSP oraz kodu weryfikacyjnego przekazanego przez państwo członkowskie rejestracji w trakcie procesu rejestracji, chyba że kontrola zgodności określona w lit. a) nie została zaliczona;
(ii) niepowtarzalnego fizycznego numeru seryjnego bezzałogowego statku powietrznego zgodnego z pkt 11;
(iii) znacznika czasu, położenia bezzałogowego statku powietrznego w przestrzeni oraz jego wysokości nad poziomem terenu lub punktem startu;
(iv) przebiegu trasy mierzonego zgodnie z ruchem wskazówek zegara w odniesieniu do północy geograficznej i prędkości bezzałogowego statku powietrznego względem ziemi;
(v) położenia w przestrzeni pilota bezzałogowego statku powietrznego lub, jeśli informacja ta nie jest dostępna, punktu startu; oraz
(vi) wskazania statusu awaryjnego SBSP;
c) zmniejsza możliwość manipulowania funkcjonowaniem systemu zdalnej identyfikacji;
Tak naprawdę każdy dron obecnie wysyła tę informację, tylko nie każdy potrafi ją odczytać. Docelowo ten system ma przekazywać informacje zarówno o położeniu pilota, jak i aktualne położenie drona. Drony DJI są przygotowane na te zmiany, w tym że obecnie działa ta funkcja od roku tylko w Japonii. Na pewno niektórzy uznają takie zmiany za inwigilację, inni za przesadę w sytuacji, gdy np paralotnie, wiatrakowce, samoloty ultralekkie czy nawet wielkości klasycznej Cessny transponderów nie wymagają. Na pewno głównym czynnikiem prowadzenia takich przepisów będzie postępująca lawinowo komercjalizacja nieba i wejście w życie autonomicznych lotów usługowych, gdzie taki system ma być niezbędny do prowadzenia bezpiecznie takich operacji. A z tego będą szły pieniądze, których amatorzy (większość z nas) nie generują.