prawo i zasady lotów dla dronów (bezzałogowych statków powietrznych)
W oddzielnych artykułach omówiłem podstawowe cechy, wymagania i możliwości lotów bezzałogowych statków powietrznych w kategorii otwartej oraz szczególnej. Teraz czas na zebranie plusów i minusów.
+ Niewielkie wymagania dotyczące zarówno operatora jak i pilota.
+ Obejmuje wszystkie rodzaje dronów o masie do 25 kg.
+ Żadnych formalności poza rejestracją operatora. Checkin i lot.
+ Ograniczenia pozwalają na realizację większości lotów rekreacyjnych oraz części lotów komercyjnych.
– Tylko drony lekkie do 500 g mogą latać nad ludźmi.
– Tylko VLOS.
– Wysokość do 120 m AGL.
– Tylko jeden obserwator, który musi stać przy pilocie.
– Pilot bez obserwatora wobec restrykcyjnej definicji lotów VLOS nie ma możliwości swobodnego korzystania z kamery drona oraz wykonywać lotów FPV.
+ Możliwość latania dronem do 25 kg o wymiarach do 3 m nad ludźmi.
+ Niewielkie formalności (raz złożone oświadczenie do ULC) i można przez 2 lata latać tylko na Checkin (oczywiście poza niektórymi strefami).
+ Możliwość latania w strefach kontrolowanych lotniska oraz innych w strefach ograniczonych, gdzie zarządcy najczęściej wymagają dodatkowych uprawnień od pilotów.
+ Dowolna ilość obserwatorów wspomagających pilota, którzy nie muszą przebywać przy pilocie, znacznie powiększa zasięg lotu.
+ Możliwość samodzielnego lotu FPV.
+ Dla pilota jedynym dodatkowym obowiązkiem jest założenie kamizelki ostrzegawczej.
+ Loty zarówno VLOS jak BVLOS,
ale
– BVLOS tylko poza terenami zurbanizowanymi do 2 km odległości z obowiązkowym planem lotu na min. 3 dni robocze przed.
– Wysokość do 120 m AGL.
– Wymaga dodatkowych, płatnych szkoleń oraz egzaminów dla pilota.
– Operator musi ogarnąć, sporządzić i przechowywać sporo dokumentacji (instrukcja operacyjna).
czyli operacje poprzedzone pozytywnym wnioskiem o zezwolenie na operacje od ULC.
+ Brak ograniczeń co do rodzaju, masy, wielkości drona.
+ Brak ograniczenia wysokości.
+ Loty VLOS i BVLOS bez ograniczeń.
– Ograniczenie co do miejsca i czasu wykonania operacji w zezwoleniu.
– Wniosek trzeba złożyć na 30 dni przed operacją.
– Konieczność przeprowadzenia analizy ryzyka operacji, zalecana metodyka SORA .
– Wymaga dodatkowych, płatnych szkoleń oraz egzaminów dla pilota.
– Operator musi ogarnąć, sporządzić i przechowywać sporo dokumentacji (instrukcja operacyjna).
1 thought on “Kategoria otwarta vs szczególna”