5 thoughts on “Loty w strefie kontrolowanej lotniska cywilnego CTR

  1. Mam wątpliwości odnośnie masy startowej drona. Rejestrując drony w UTM Pansa do modelu przypisana jest masa maksymalna MTOM czyli w moim przypadku – 907g Mavic 2 Pro. Natomiast bez potrzeby składania planu lotu i akceptacji ATC >1km <30m AGL w CTR można latać dronem o masie startowej <900g. Mój Mavic ma rzeczywistą masę startową 897g. Czy to oznacza, że mieści się w tym przedziale czy pod uwagę brany jest MTOM? Nigdzie nie mogę znaleźć jednoznacznej informacji na ten temat. Wszędzie mówi się o masie startowej, więc chyba jest ok, ale czy na pewno?

    1. W dronach jak dla w całym lotnictwie używa się dwóch terminów: masa startowa (TOM) i maksymalna masa startowa (MTOM). Oba te parametry określa tylko i wyłącznie producent. Nie ma to nic wspólnego z faktyczną masą wagową (własną) samego drona. Dla M2P DJI podało jedynie TOM o wartości 907 g. MTOM jest nieznane ale jak wiadomo MTOM>=TOM. Gdyby PANSA pisała o masie faktycznej drona to by to jasno określiła, ale jeśli używa określeń masy startowej to niestety z punkty widzenia formalnego to jest ta wartość wskazana przez DJI w specyfikacji drona.

  2. Ze strony Pansa ściągnąłem artykuł ”Zasady wykonywania lotów BSP w kategorii otwartej” i tam na rysunku ze strefami wokół lotniska, w strefie DRA-RM dopuszczone są loty BSP o masie 0,9-4 kg. W Pańskim artykule w tym samym rysunku są wartości 0,9-2 kg. Skąd ta rozbieżność?

    1. Rysunek z mojego artykułu odnosił się do okresu przejściowego, który kończy się wraz z nowym rokiem. Jakieś dwa tygodnie temu PANSA podała nowe wytyczne lotów w CTR uwzględniające już drony z klasami, wkrótce o tym napiszę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *