Loty w pobliżu wojskowego lotniska MCTR – do 18.12.2022 r.
W skrócie
MCTR to przestrzeń wokół lotniska wojskowego, w której to wojsko sprawuje kontrole i wydaje zgodę na loty dronami. Uzyskanie zgody nie jest trudne, trzeba jedynie przestrzegać procedury z nieodzownym telefonem na wieżę lotniska. Jeśli ktoś planuje lot w pobliżu takiego lotniska, niech uważnie przeczyta poniższe zasady lotu.
W poprzednim artykule przedstawiłem zasady lotu dronami w pobliżu lotnisk cywilnych, zarządzanych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PANSA). O wiele prostsze zasady obowiązują dla lotnisk wojskowych MCTR.
Wytyczne SSRLSZRP
Zasady lotu w pobliżu wojskowych lotnisk ustala Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP. W dniu 17 września 2018 roku zostały wydane Wytyczne nr 6 w sprawie uszczegółowienia zasad wykonywania lotów modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOW nie większej niż 25 kg w strefach ruchu lotniskowego lotnisk wojskowych (MATZ) oraz strefach kontrolowanych lotnisk wojskowych (MCTR).
W strefach MATZ (Military Aerodrome Traffic Zone) kontrolerzy posiadają jedynie uprawnienia OAT (Other Air Traffic), czyli lotniska mogą obsługiwać tylko wojskowe statki powietrzne, natomiast w strefach MCTR (Military Control Zone) kontrolerzy mogą obsługiwać zarówno loty cywilne GAT (General Air Traffic) oraz wojskowe OAT. Obecnie mamy w Polsce 16 lotnisk wojskowych MCTR.
Lotniska wojskowe MCTR znajdują się w strefie geograficznej oznaczonej jako DRA-RL (informacja według PANSA), czyli gdzie szansa otrzymania zgody jest niewielka. Moim zdaniem bardziej odpowiednia byłaby strefa RH, bo w rzeczywistości o wiele łatwiej i prościej jest uzyskać w niej zgodę niż dla lotniska CTR.
Zasady lotów VLOS w MCTR:
- dotyczy dronów o masie do 25 kg do wysokości 150 m.
- w odległości większej lub równej 2 km od lotniska należy wykonać na co najmniej 15 min przed lotem Check-in w Droneradar, a następnie telefonicznie poinformować wieżę TWR o wykonaniu oznaczenia. Kontroler poinformuje czy lot jest możliwy, czy nie (może także zmienić warunki lotu) oraz przypomni, że po zakończeniu lotu należy odznaczyć się w DR oraz ponownie powiadomić wieżę. Najczęściej decyzja jest pozytywna.
- dopuszcza się kontakt telefoniczny z TWR w sytuacji, gdyby DR nie działał. Wówczas, zamiast oznaczenia, należy określić swoją pozycję i podać swoje dane, typ i masę drona, czas i wysokości operacji.
- jeżeli planowany lot ma się odbyć w odległości mniejszej niż 2 km od lotniska lub będzie przebiegał nad jednostką wojskową, lub w pobliżu innego lotniska, to wówczas konieczne jest złożenie wypełnionego wniosku na co najmniej 7 dni przed planowaną operacją (wniosek wysyłamy na e-maila jednostki) w celu uzyskania zezwolenia; możliwe jest otrzymanie zezwolenia o charakterze tymczasowym i wydanym na czas do 6 miesięcy,
- każde zakończenie lotu, utratę kontroli oraz zdarzenie związane z lotem drona należy zgłosić telefonicznie do TWR lotniska,
- należy przestrzegać warunków wydanych przez kontrolerów TWR, wykonywać lot tylko w zasięgu wzroku oraz tak, żeby utrzymać drona w zasięgu kontroli radiowej
- lot drona możliwy jest tylko w warunkach metrologicznych, w których producent dopuszcza używanie drona (instrukcja).
Zasady lotów BVLOS w MCTR:
- należy złożyć wniosek do właściwego Dowódcy Jednostki Wojskowej na co najmniej 14 dni przed planowanym lotem,
- zarządzający lotniskiem wyda w odpowiedzi warunki lotu, które należy dokładnie wypełnić,
- do lotu należy wykonać oznaczenie w DR.
Gdzie dzwonić?
W DR najczęściej brak informacji o kontakcie na wieżę danego MCTR. Aby znaleźć zarządzającego lotniskiem, wystarczy wyszukać w internecie nazwę lotniska. Następnie odwiedzając stronę danej jednostki wojskowej, znajdujemy zakładkę na temat wykonywania lotów dronami (lub RPAS) i tam telefon na wieżę.
Przykład 1. Dla MCTR Łask wpisując w wyszukiwarce frazę “mctr łask” od razu znajdujemy stronę 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego wraz stronę “LOTY DRONAMI W MCTR ŁASK”.
Bywa jednak, że na stronie jednostki wojskowej nie ma podanej informacji dla droniarzy. Co wówczas? Po postu sięgnąć do źródła, czyli do biuletynu PANSA AIP, gdzie podane są wszystkie informację z kontaktami do lotnisk. W pierwszej kolejności z mapy DR lub PANSA AUP musimy poznać 4-literowy kod lotniska zaczynającego się od EP. Następnie w wyszukiwarce szukamy frazy “AIP EPXX” lub wchodzimy na ten link prowadzący do PANSA AIP-MIL i wybieramy dane lotniski tam na karcie szukamy kontaktu do wieży.
Przykład 2. Chcąc polatać koło Malborka, z map dowiaduję się, że lotnisko to Królewo Malborskie i że znajduje się tam 22. Baza Lotnictwa Taktycznego, jednak na stronie bazy brak informacji i kontaktu do TWR. Z DR dowiaduje się, że lotnisko to nosi nazwę EPMB. Korzystając z AIP rozwijam zakładkę MIL-AP, następnie MIL EPMB i otwieram PDF z linku “MIL EPMB – MALBORK“. Tam w punkcie 8 pod nazwą MIL TWR mamy numer do wieży.
Co zgłosić kontrolerom wieży TWR?
Dzwoniąc na wieżę w celu zgłoszenia lotu w MCTR należy, oczywiście poza przedstawieniem się, przekazać następujące informację:
- swoją lokalizację geograficzną, np. na wschód od miejscowości XXX
- planowaną wysokość lotu
- czas startu oraz trwania misji.
Bardzo często ze strony kontrolerów wojskowych padają następujące pytania:
- Jaki jest cel lotu?
- Jakie pilot posiada uprawnienia? Tu należy wspomnieć, że nie ma żadnych wytycznych odnośnie potrzeby posiadania uprawnień do lotów w MCTR, ale ponieważ to kontroler decyduje się o dopuszczeniu do lotu, to może uznać, że dana lokalizacja wymaga odpowiednich umiejętności. Pamiętajmy, że tereny MCTR to także centra miast, np. cała Gdynia i połowa Sopotu wraz ze znanym molo (EPOK), gdzie konieczne są odpowiednie uprawnienia do lotów blisko ludzi.
Pod koniec rozmowy kontroler przypomni, że po wylądowaniu należy się odznaczyć w DR oraz ponownie wykonać telefon na wieżę.
Jak wypełnić wniosek?
Wzór wniosku znajduje się jako załącznik do Wytycznych nr 6 Szefostwa oraz w materiałach do pobrania jest także wersja do edytowania w formacie DOC. Niektóre jednostki wojskowe mogą mieć przygotowany własny formularz z uzupełnioną nazwą jednostki. W formularzu wypełniamy:
- Nazwę jednostki wojskowej jako zarządzającego, imię i nazwisko zgłaszającego oraz datę zgłoszenia.
- Dane operatora (nazwa/imię i nazwisko, adres), miejsce realizacji, data i czas trwania operacji oraz ewentualny termin zapasowy.
- Lokalizacja lotu poprzez podanie współrzędnych geograficznych wierzchołków obszaru lotu; wysokość lotu (podać jednostkę jeśli np. 150 m AGL); rodzaj drona (MR/H/A/AS5) oraz masę (MTOW) drona.
- Krótki opis planowanego lotu i uzasadnienie.
- Dane pilota drona, telefon, e-mail, numery uprawnień i ubezpieczenia.
- Załączniki, którymi mogą być dodatkowe mapy z zakresem lotu, inne uzyskane pozwolenia, kopie uprawnień, ubezpieczenia.
Tak jak wspomniałem, najczęściej nie ma problemu z uzyskaniem zgody na lot w MCTR. W normalnych warunkach ruch na takich lotniskach jest znacznie mniejszy niż na lotniskach cywilnych.
1 thought on “Loty w pobliżu wojskowego lotniska MCTR – do 18.12.2022 r.”